Hva er en EPD?

4 minutter|10/5/2023

En EPD er et kortfattet dokument som oppsummerer miljøprofilen til et produkt. Her er alt du må vite om EPD-er.

Bærekraft blir stadig mer etterspurt av både privatkunder, bedrifter og i offentlige anbudsprosesser. Samtidig øker behovet for troverdig og lett tilgjengelig miljødokumentasjon.

– EPD er bygget på ISO-standarder og er et internasjonalt system som er harmonisert over hele verden. Det skiller seg fra andre systemer ved at det er verifisert og godkjent av en uavhengig tredjepart, forklarer Håkon Hauan, administrerende direktør i EPD-Norge.

Basert på internasjonale standarder

EPD står for Environmental Product Declaration og er en miljødeklarasjon som oppsummerer miljøprofilen til en komponent, et ferdig produkt eller en tjeneste, på en standardisert og objektiv måte.
Kravene til hvordan en EPD lages, er spesifisert i ISO-standarden 14025 (Environmental Labels and Declarations Type III).

– En EPD lages på grunnlag av en livsløpsanalyse og inneholder rundt 20 indikatorer.

Den tar utgangspunkt i hele livssyklusen til produktet, fra råvarer, produksjonsfasen, lagerhåndtering, frakt, bruksfasen og muligheter for gjenbruk og resirkulering, sier Hauan.

De standardiserte metodene sikrer at miljøinformasjon innen samme produktkategori lar seg sammenlikne fra produkt til produkt, uavhengig av region eller land.

– Det er viktig å sjekke at en EPD er gyldig og ekte. Den må være publisert av en godkjent EPD-programoperatør, være tredjepartsverifisert og ha en gyldighetsdato, sier Hauan.

Slik leser du en EPD

En EPD inneholder ganske mye informasjon, og ikke alt er like relevant i alle sammenhenger. Hauan anbefaler å starte med tenke gjennom hva som er viktig i det aktuelle prosjektet.

– Man kan velge én indikator, som CO2-utslipp, og sammenligne forskjellige produkter. Eller man kan sammenligne flere relevante faktorer. Transporteres produktet fra Kina eller Halden? Inneholder det farlige stoffer som kvikksølv eller bly?

– Produktets levetid er også relevant. Noen ganger bør man velge et produkt som kanskje har litt høyere CO2-utslipp, men lengre levetid og dermed også bedre kvalitet, sier han.

Onntime artikkel Prysmian EPD 2
Håkon Hauan, Administrerende Direktør EPD-Norge.

Prysmian Group satser på EPD

Kabelprodusenten Prysmian Group som blant annet eier merket Draka, lanserte den første EPD-en for kabler i Norge.

– Vi har som mål å være ledende innen bærekraft, og har valgt å utvikle våre egne EPD-er. Men det er først når man har etablert en EPD, at arbeidet virkelig starter. Da har man fått noen tall å forholde seg til og kan se hvor man kan forbedre seg, sier Tor M. Bjørge, Commercial Director i Prysmian Group.

Prysmian Groups EPD-er inneholder forskjellige variabler som er relevante for elektromateriell, blant annet ordrens samlede CO2-avtrykk.

– Vi kan for eksempel se på hvordan materialet kobber utvinnes, hvordan produktet transporteres og installeres. Kabler har som regel lang levetid, og da blir også effekten av de grepene vi gjør større, sier han.

EPD-ene til Prysmian Group verifiseres blant annet av EPD-Norge og tredjeparts forskningsmiljøer.
– Det er veldig viktig å være kritisk til både EPD-en og produsenten. Noen produsenter kan jo ta snarveier for å fremstå som mer miljøvennlig enn de er. Gode samarbeidspartnere er nøkkelen til å optimalisere hele fasen fra produksjon til transport og gjenvinning, sier han.

Onntime artikkel Prysmian EPD 1
Tor M. Bjørge, Commercial Director i Prysmian Group.

Grønn konkurransekraft

Selv om EPD-er fortsatt er ganske nytt, opplever Prysmian Group økt etterspørsel etter god miljødokumentasjon.

– Jeg tror fokus på miljø bare blir større. Det blir ikke lenger så viktig at man har kjøpt det billigste produktet, men et produkt som er bra for fremtiden, sier Bjørge.

Hauan i EPD-Norge tror også at troverdig og standardisert miljødokumentasjon kommer til å bli mer etterspurt i både offentlige og private innkjøpsprosesser.

–Det holder ikke lenger å bare ha en bærekraftspolitikk, man må gjennomføre tiltak og dokumentere det for å nå målene sine. Det kommer også mer lovgivning både i Norge og Europa som krever dette, for eksempel innen byggeprosjekter.

– Virksomheter konkurrerer fortsatt på både pris, funksjonalitet, design og kvalitet, men i stadig større grad også på miljø. I dag kan et litt dyrere alternativ vinne anbud på grunn av miljøfaktoren, og det er et viktig vendepunkt, avslutter han.